2014-12-09

Informacje ogólne

UWAGA! 

W związku z wejściem w życie z dniem 6 września 2023 r. ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1675) informujemy, że: wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego dotyczący wyłącznie zdarzenia mającego miejsce przed dniem wejścia w życie cyt. ustawy może być złożony na dotychczasowych zasadach do dnia 6 grudnia 2023 r. 

Po tej dacie tj. od dnia 7 grudnia 2023 r.  zacznie funkcjonować Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych działający przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego należy zatem kierować do Rzecznika Praw Pacjenta.

Z dniem 1 lipca 2024 r. nastąpi likwidacja wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

 

Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych rozpatruje wnioski dotyczące zdarzeń, których skutkiem jest zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo śmierć pacjenta, mających miejsce po dniu 1 stycznia 2012 r.

 
Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk
 
Sekretariat
Magdalena Symela
wkozm@gdansk.uw.gov.pl
tel./fax: 58 30 77 557
nr pokoju: 250
 
Waldemar Matychniak
tel.: 58 30 77 191
nr pokoju: 251 
 
Członkowie Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych w Gdańsku
 
1. Joanna Gibas-Kobierecka – Przewodnicząca Komisji
2. Jerzy Matkowski – Wiceprzewodniczący Komisji
3.                            – Przedstawiciel Rzecznika Praw Pacjenta
4. Włodzimierz Drejski
5. Andrzej Fortuna
6. Bartosz Golejewski
7. Wojciech Grabe
8. Jordan Grey
9. Michał Hoffmann
10. Jolanta Jurczyk
11. Daria Kruk – Przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia
12. Anna Kujaszewska
12. Marzena Olszewska – Fryc
13. Monika Rosołowska
15. Antoni Urbanowicz
16. Alicja Utracka
 
Sprawozdanie z działalności Komisji (lata 2012-2015)

Liczba złożonych wniosków o ustalenie zdarzenia medycznego - 245
- w 2012 r. - wpłynęły 33 wnioski,
- w 2013 r. - wpłynęło 59 wniosków,
- w 2014 r. - wpłyneły 74 wnioski,
- w 2015 r. - wpłynęło 79 wniosków.

Liczba wydanych orzeczeń, w których Komisja orzekła o zdarzeniu medycznym - 63
- w 2012 r. - zapadły 2 orzeczenia,
- w 2013 r. - zapadło 19 orzeczeń,
- w 2014 r. - zapadło 19 orzeczeń,
- w 2015 r. - zapadły 23 orzeczenia.

Liczba wydanych orzeczeń, w których Komisja orzekła o braku zdarzenia medycznego - 129
- w 2012 r. - zapadło 12 orzeczeń,
- w 2013 r. - zapadło 28 orzeczeń,
- w 2014 r. - zapadło 47 orzeczeń,
- w 2015 r. - zapadły 42 orzeczenia.

Liczba wydanych opinii biegłych - 91
- w 2012 r. - wydano 6 opinii biegłych,
- w 2013 r. - wydano 25 opinii biegłych,
- w 2014 r. - wydano 26 opinii biegłych,
- w 2015 r. - wydano 36 opinii bieglych.

Liczba zwróconych wniosków ze względów formalnych - 56
- w 2012 r. -  zwrócono 10 wniosków,
- w 2013 r. - zwrócono 8 wniosków,
- w 2014 r. - zwrócono 15 wniosków,
- w 2015 r. - zwrócono 23 wnioski.

Liczba postępowań zakończonych - 132
- w 2012 r. - 8,
- w 2013 r. - 29,
- w 2014 r. - 40,
- w 2015 r. - 55.


Wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego – szczegóły postępowania

Rodzaj sprawy: wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego. Orzeczenie o zdarzeniu medycznym lub o braku zdarzenia medycznego.
 
Podstawa prawna: ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta ( Dz. U.. z 2009 roku, Nr 52, poz. 417, z późń. zm.)
 
Co powinien zawierać wniosek:
1. Dane pacjenta:
2. Imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego, jeżeli dotyczy,
3. Imiona i nazwiska wszystkich spadkobierców, jeżeli dotyczy,
4. Wskazanie, który ze spadkobierców reprezentuje pozostałych w postępowaniu przed wojewódzką komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych,
5. Adres do doręczeń,
6. Dane podmiotu leczniczego prowadzącego szpital:
- Firmę,
- Adres siedziby oraz adres szpitala, jeżeli dotyczy,
7. Uzasadnienie wniosku zawierające uprawdopodobnienie, którego następstwem było zakażenie, uszkodzenie ciała,rozstrój zdrowia albo śmierć pacjenta oraz szkody majątkowej lub niemajątkowej,
- Dokładny opis co jest przedmiotem wniosku, jaki skutek i szkodę wywołało dane zdarzenie medyczne.
8. Wskazanie, czy przedmiotem wniosku jest zakażenie,uszkodzenie ciała,rozstrój zdrowia albo śmierć pacjenta,
9. Propozycję odszkodowania i zadośćuczynienia, nie wyższą niż maksymalna wysokość świadczenia (odszkodowania i zadośćuczynienia) która w przypadku:
a) Zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta – wynosi 100 000 zł,
b) Śmierci pacjenta – wynosi 300 000 zł
- w odniesieniu do jednego pacjenta.
10. Dowody uprawdopodabniające okoliczności wskazane we wniosku
Przepisy prawa nie regulują szczegółowo kwestii jakie dowody należy dołączyć do wniosku – będą to wszelkie 
materiały, które uprawdopodobnią wniosek, np. dokumentacja medyczna, która wskaże, że pacjent miał udzielane świadczenia zdrowotne konkretnego rodzaju w danym podmiocie leczniczym lub też, że pacjent w okresie objętym tym wnioskiem był hospitalizowany.
11. Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku w przypadku śmierci pacjenta oraz pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych spadkobierców, w przypadku złożenie wniosku przez co najmniej jednego z nich,
12. Potwierdzenie uiszczenia opłaty za złożenie wniosku w wysokości 200 zł,
 
Opłatę uiścić na rachunek:
Pomorski Urząd Wojewódzki
Wydział Administracyjno – Gospodarczy 
NBP O/O Gdańsk 07 1010 1140 0169 1322 3100 0000
Dopisek: „opłata za złożenie wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego” 
13. Wniosek należy złożyć w terminie 1 roku od dnia, w którym podmiot składający wniosek dowiedział się o 
zakażeniu, uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia albo nastąpiła śmierć pacjenta; jednakże termin ten nie może być dłuższy niż 3 lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie skutkujące zakażeniem, uszkodzeniem ciała lub rozstrojem zdrowia albo śmiercią pacjenta (w przypadku śmierci pacjenta powyższe terminy nie biegną do dnia zakończenia postępowania spadkowego).
 
Koszty postępowania:
- Opłata przy złożeniu wniosku – 200 zł,
- Koszty podróży i noclegu oraz utraconych zarobków lub dochodów osób wezwanych przez komisję,
- Wynagrodzenie za sporządzenie opinii.
W przypadku orzeczenie o braku zdarzenia medycznego, koszty postępowania przed komisją ponosi wnioskodawca.
W przypadku orzeczenia o istnieniu zdarzenia medycznego koszty ponosi podmiot leczniczy prowadzący szpital (nawet w sytuacji, gdy wnioskodawca nie zaakceptuje przedstawionej propozycji wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia).
W przypadku nieprzedstawienia przez ubezpieczyciela w terminie propozycji odszkodowania i zadośćuczynienia – koszty ponosi ubezpieczyciel.
Termin załatwienia sprawy: termin instrukcyjny od dnia wpłynięcia wniosku do Komisji do czasu wydania orzeczenia wynosi 4 miesiące.
 
Odwołania: 
- Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składa się w ciągu 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia;
- Wniosek o stwierdzenie niezgodności z prawem orzeczenia WKOZM składa się w ciągu 30 dni od dnia otrzymania orzeczenia.
 
Miejsce załatwienia sprawy: 
wniosek wraz z załączonymi dokumentami należy składać do sekretariatu Wojewódzkiej 
Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, ul. Okopowa 21/27 80-810 Gdańsk, pokój 250 /II piętro/ lub wysłać listem poleconym.
Informacje o prowadzonych sprawach uzyskać można bezpośrednio w sekretariacie WKOZM tel. 58 30 77 557, w godzinach pracy urzędu od poniedziałku do piątku w godzinach 7.45 do 15.45.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..