DRUKUJ
2014-10-27

Zadania Oddziału Zamiejscowego Wydziału
Nieruchomości i Skarbu Państwa

  1. Do zakresu działania Oddziału Zamiejscowego w Słupsku należy:

1)       prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących nabycia lub przekazania na rzecz podmiotów trzecich mienia Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

a)      Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych,

b)      o rezerwach strategicznych,

c)      o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych;

2)      prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących nabycia przez podmioty trzecie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa oraz prawa własności położonych na tych nieruchomościach budynków, innych urządzeń i lokali, w szczególności na podstawie ustaw:

a)      o gospodarce nieruchomościami,

b)      o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (również nabycie prawa własności nieruchomości przez Skarb Państwa),

c)      o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego  w Świnoujściu,

d)      o ochronie przyrody,

e)      o jednostkach doradztwa rolniczego,

f)       o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym;

3)      prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

a)      szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,

b)      o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu,

c)      o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,

d)      o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,

e)      o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących,

f)       o transporcie kolejowym,

g)      o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym;

4)      prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) stwierdzających nabycie z mocy prawa na własność jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa gruntów znajdujących się w ich władaniu w dniu 31 grudnia 1998 r., a zajętych pod drogi publiczne, na podstawie ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;

5)      rozpatrywanie odwołań od decyzji starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany, stwierdzenia nieważności decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

a)      o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,

b)      o gospodarce nieruchomościami,

c)      o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;

6)      sprawowanie nadzoru i prowadzenie kontroli starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;

7)      realizowanie zadań wynikających z przepisów dotyczących prawa do rekompensaty
z tytułu pozostawienia nieruchomości (mienie zabużańskie) poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w tym wydawanie decyzji I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania), a w szczególności:

a)       rozpatrywanie wniosków w sprawach dotyczących rekompensat z tytułu pozostawienia mienia zabużańskiego i przygotowywanie projektów pism, postanowień i decyzji,

b)      weryfikacja legalności zaświadczeń decyzji potwierdzających „uprawnienia zabużańskie” wydanych przez urzędy rejonowe i starostwa powiatowe,

c)       przekazywanie informacji do rejestru wojewódzkiego osób uprawnionych,

d)      współpraca z organami państwowymi i instytucjami dotycząca realizacji prawa do rekompensaty w drodze nabycia nieruchomości Skarbu Państwa;

8)      prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących wydawania zaświadczeń i udzielania informacji publicznej z zakresu zadań realizowanych przez wydział oraz wydawanie rozstrzygnięć w postaci informacji, postanowień i decyzji, w szczególności na podstawie ustaw:

a)      Kodeks postępowania administracyjnego,

b)      o dostępie do informacji publicznej.