DRUKUJ
2016-04-27

Zadania rekomendowane do realizacji

REKOMENDOWANE ZADANIA DO REALIZACJI W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM NA LATA 2014-2016 W RAMACH RZĄDOWEGO PROGRAMU „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA” *

 

1.      Cel szczegółowy nr 1:

 

„Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki”.

Rekomendowane zadania:

1) Prowadzenie zajęć integrujących w klasach, w szczególności w klasach początkowych każdego etapu edukacyjnego oraz w grupach wychowawczych.

2) Upowszechnianie idei akceptacji różnorodności uczniów i wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i językowo, wielojęzycznych oraz idei bezpiecznej i efektywnej edukacji włączającej uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami.

3) Upowszechnianie programów edukacyjnych i działań alternatywnych do zachowań ryzykownych, rozwijających umiejętności psychologiczne i społeczne uczniów i wychowanków, promowanie wolontariatu.

4) Angażowanie uczniów i wychowanków w procesy podejmowania decyzji w szkole i placówce; aktywacja samorządów uczniowskich i innych form działalności uczniowskiej.

5) Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów i wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

6) Włączanie rodziców w procesy podejmowania decyzji w szkole i placówce oraz w ważne wydarzenia i działania na rzecz tworzenia bezpiecznej i przyjaznej szkoły i placówki.

 

2.      Cel szczegółowy nr 2:

 

2.1.  „Profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy”.

Rekomendowane zadania:

1) Wdrażanie w szkole i placówce programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji.

2) Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji prawnej dla uczniów i wychowanków dotyczących m.in. konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy.

3) Doskonalenie nauczycieli i wychowawców z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej, w tym cyberprzemocy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania interwencji profilaktycznych, reagowania w sytuacjach kryzysowych.

4) Prowadzenie spotkań dla rodziców z zakresu metody szkolnej interwencji profilaktycznej oraz edukacji prawnej, w tym konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy.

 

2.2.  „Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków oraz profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu”.

Rekomendowane zadania:

1) Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie ich pasji i zainteresowań w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

2) Wdrożenie systemu wsparcia psychologicznego dla nauczycieli, wychowawców w formie m.in. superwizji, coachingu, grup wsparcia z zakresu poprawy jakości systemu oddziaływań profilaktycznych.

3) Realizacja edukacji zdrowotnej w szkołach i placówkach w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom.

4) Upowszechnianie programów rozwijających kompetencje wychowawcze i profilaktyczne rodziców w zakresie przeciwdziałania narkomanii.

 

2.3.  „Kształtowanie umiejętności uczniów i wychowanków w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku tzw. nowych mediów”.

Rekomendowane zadania:

1) Wdrażanie programów edukacyjnych dla uczniów i wychowanków dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz sposobów reagowania w sytuacjach zagrożenia.

2) Upowszechnianie informacji o punktach konsultacyjnych i liniach pomocowych dla uczniów i wychowanków, w których można zgłaszać przypadki niebezpiecznych zdarzeń w Internecie.

3) Współpraca z rodzicami uczniów i wychowanków w zakresie bezpiecznego korzystania z nowych mediów przez ich dzieci.

 

2.4.  „Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów i wychowanków, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie”.

Rekomendowane zadania:

1) Monitorowanie sytuacji uczniów i wychowanków związanej z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych oraz udzielanego im wsparcia w zakresie rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego.

2) Udostępnianie rodzicom i opiekunom materiałów informacyjnych i edukacyjnych na tematy związane z kryzysami rozwojowymi i życiowymi dzieci i młodzieży.

 

3.      Cel szczegółowy nr 3:

 

„Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży”.

Rekomendowane zadania:

1) Upowszechnianie i realizacja w szkole i placówce programów służących promocji zdrowego stylu życia.

2) Podejmowanie działań w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w zajęciach wychowania fizycznego.

3) Zagospodarowanie czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej w szkole w placówce oraz poza nią.

4) Podnoszenie kompetencji nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły i placówki w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej, w szczególności zdrowego żywienia oraz zapobiegania zaburzeniom odżywiania.

5) Popularyzacja programu sieci szkół promujących zdrowie.

 

* Opracowano na podstawie załącznika do uchwały Rady Ministrów nr 130/2014 z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2014 – 2016  „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

 

Mając na uwadze wnioski z ewaluacji Programu w 2015 r., Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rekomenduje, aby w roku 2016 na poziomie wojewódzkim były podejmowane działania dotyczące wdrożenia zasad prawidłowego żywienia wśród uczniów i wychowanków oraz działania dotyczące rozwijania postawy aktywności i twórczego działania wśród dzieci i młodzieży uzdolnionej.

Zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na aktywizację uczniów i wychowanków w podejmowaniu inicjatyw na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, a w szczególności rówieśników. Aktywne uczestnictwo służyć będzie kształtowaniu postaw prozdrowotnych i prospołecznych bezpośrednich i pośrednich uczestników biorących udział w realizacji zadań rekomendowanych przez MEN.