DRUKUJ
2014-11-25

Poświadczenie posiadania lub utraty obywatelstwa
polskiego

Niniejsza informacja nie stanowi źródła prawa. Autorzy dołożyli należytej staranności, aby była ona zgodna z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Należy jednak pamiętać, że dotyczy ona typowych, mogących często występować przypadków i może nie w pełni odnosić się do poszczególnych spraw. Liczba i rodzaj dokumentów, których mogą żądać organy administracji w toku postępowania mogą różnić się od podanych w zależności od konkretnej sprawy. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z organem właściwym do rozpoznania indywidualnej sprawy, względnie zapoznać się z przepisami prawa samodzielnie.


PRZEDMIOT SPRAWY:

Przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu potwierdzenia czy osoba, której dotyczy wniosek, posiada lub utraciła obywatelstwo polskie.

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz.U. z 2018 r. poz. 1829).

FORMA I MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

Wniosek składa się do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub ostatnie miejsce zamieszkania w RP osoby, której dotyczy postępowanie. W przypadku braku tej podstawy - właściwym do rozpoznania sprawy jest Wojewoda Mazowiecki.


Wniosek składa się osobiście lub za pośrednictwem poczty

Adres:

Pomorski Urząd Wojewódzki
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
Oddział ds. Obywatelstwa, Urzędów Stanu Cywilnego i Spraw Konsularnych
80-810 Gdańsk, ul. Okopowa 21/27

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

1. wniosek na formularzu urzędowo określonym oraz informacja dotycząca pełnomocnika do doręczeń (do pobrania niżej),


2. aktualny dokument tożsamości (do wglądu) lub uwierzytelniona kopia,


3. odpisy aktów stanu cywilnego tj. aktu urodzenia, aktu małżeństwa (może zaistnieć konieczność ich umiejscowienia, jeżeli zostały sporządzone poza granicami RP),


4. inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku (np. nieważny paszport polski, polska książeczka wojskowa, nieważny polski dowód osobisty, zaświadczenie o ostatnim miejscu zameldowania w Polsce z adnotacją o wydanym dowodzie osobistym, poświadczenie obywatelstwa polskiego rodzica, akty zmiany imienia bądź nazwiska, akt nabycia obywatelstwa obcego),
 

5. jeżeli wniosek dotyczy osoby zmarłej, należy dołączyć odpis aktu zgonu; wnioskodawca musi ponadto wykazać, że posiada interes prawny do występowania o poświadczenie obywatelstwa polskiego osoby nieżyjącej (np. zobowiązanie z sądu),


6. dowód wniesienia opłaty skarbowej


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

OPŁATY:

58,00 zł przelewem na rachunek:
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku,
ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk,
nr 93 1010 1140 0169 1313 9120 0000
tytułem: poświadczenie/utrata obywatelstwa polskiego + imię i nazwisko osoby, której dotyczy wniosek.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

1. Niezwłocznie, jeśli sprawa może być rozpatrzona w oparciu o dowody przedstawione przez wnioskodawcę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania.


2. Nie później niż w ciągu miesiąca – dla sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.


3. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy – w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej.
 

Zgodnie z art. 35 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Zgodnie z art. 36 Kpa o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 Kpa organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ SPRAWY:

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
Oddział ds. Obywatelstwa i Egzekucji Administracyjnych

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych, za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

INFORMACJE DODATKOWE:

Dokumenty załączane do wniosku powinny być złożone w oryginałach lub potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub urzędowo przez konsula polskiego albo w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w dniu składania wniosku (wówczas oryginał należy okazać do wglądu).


Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula  (art. 12 ustawy o obywatelstwie polskim).


W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów albo informacji, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.

Wnioskodawca zamieszkały za granicą, jeżeli nie ustanowił pełnomocnika zamieszkałego w Polsce do prowadzenia jego sprawy, jest obowiązany wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce, tj. osobę na adres której będzie wysyłana korespondencja. W razie niewskazania pełnomocnika do odbioru korespondencji, przeznaczone dla strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Dotyczy to również osoby składającej wniosek w polskim konsulacie.


FORMULARZE DO POBRANIA:

Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego (do pobrania poniżej)

Informacja o pełnomocniku do doręczeń (do pobrania poniżej)