DRUKUJ
2014-12-31

Wydanie polskiego dokumentu tożsamości
cudzoziemca

sposób załatwienia sprawy: wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca wraz z załącznikami

miejsce załatwienia sprawy:
osobiste złożenie wniosku na sali obsługi Oddziału ds. Legalizacji Pobytu Cudzoziemców (pokój nr 1) w budynku
 
Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku
ul. Okopowa 21/27
80-810 Gdańsk

 

Rezerwacja wizyty w Urzędzie 

 

lub
w Oddziale Zamiejscowym w Słupsku (pokój nr 417, IV piętro)
ul. Jana Pawła II 1
76-200 Słupsk
 

 

odbiór dokumentu: w siedzibie Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku następuje na sali obsługi Oddziału (pokój nr 1), zaś w budynku Oddziału Zamiejscowego w Słupsku – w pokoju nr 445

warunki odbioru dokumentu:
-   cudzoziemiec jest zobowiązany odebrać dokument osobiście
-   w przypadku małoletniego poniżej 13. roku życia odbioru dokumentu dokonuje jego przedstawiciel ustawowy lub kurator

podstawa prawna: dział VII ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 1990)

termin załatwienia sprawy: 30 dni

forma załatwienia: wydanie dokumentu, zaś odmowa wydania lub wymiany dokumentu następuje w drodze decyzji administracyjnej

tryb odwoławczy: art. 127 do 140 Kodeksu postępowania administracyjnego

organ odwoławczy: Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców

przedmiot i wysokość opłaty:
100 zł    - za wydanie i wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
200 zł    - za wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca, w przypadku zawinionej przez cudzoziemca jego utraty lub zniszczenia
300 zł    - za wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca, w przypadku kolejnej zawinionej przez cudzoziemca jego utraty lub zniszczenia
 
17 zł     - opłata za pełnomocnictwo
    

Opłaty ulgowe:

Ulga w wysokości 50 % w opłacie za wydanie i wymianę dokumentu, przysługuje cudzoziemcom:

  • którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej;
  • których celem pobytu jest pobieranie nauki w szkole ponadgimnazjalnej i szkole wyższej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • małoletnim, którzy w dniu złożenia wniosku o wydanie lub wymianę karty pobytu lub dokumentu nie ukończyli 16 lat

Zastosowanie ulgi w opłacie uzależnione jest od przedłożenia dokumentów potwierdzających okoliczności potwierdzających ich przyznanie



numer konta:
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
NBP O/O Gdańsk
07 1010 1140 0169 1322 3100 0000
z dopiskiem: „Opłata za wydanie polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca”
 
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
ul. Okopowa 21/27
80-810 Gdańsk
93 1010 1140 0169 1313 9120 0000
z dopiskiem: „Opł. skarb. - pełnomocnictwo”
 
więcej informacji
 
Godziny przyjęć interesantów Oddziału ds. Legalizacji Pobytu Cudzoziemców:

Poniedziałek     9.00-14.00
Wtorek           11.00-18.00
Środa             9.00-14.00
Czwartek         9.00-14.00
Piątek             9.00-14.00


Informacja o dokumentach przygotowanych do odbioru: tel. 58 30-77-427, dostępna w poniedziałki, środy i piątki, w godzinach: 8:00-12:00


 

Do pobrania:

 

Formularz wniosku w sprawie o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca

 


Wymagane dokumenty w sprawie o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca:

  • wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
  • 2 aktualne zdjęcia o wymiarach 35 mm x 45 mm, nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości, wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, przedstawiają wizerunek twarzy cudzoziemca od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry oraz przedstawiają wyraźnie oczy cudzoziemca, a zwłaszcza źrenice, linia oczu cudzoziemca jest równoległa do górnej krawędzi fotografii
  • kserokopia ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość
  • aktualne potwierdzenie zameldowania
  • zupełny odpis aktu urodzenia (w przypadku małoletniego, urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej)
  • pisemne umotywowanie wniosku
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie dokumentu

Użyteczne informacje:

 

  • Polski dokument tożsamości cudzoziemca może być wydany:

-   na wniosek przedstawiciela ustawowego lub z urzędu – małoletniemu cudzoziemcowi urodzonemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywającemu na tym terytorium bez opieki rodziców, który nie posiada dokumentu podróży, jeżeli nie sprzeciwia się temu interes Rzeczypospolitej Polskiej oraz przemawia za tym dobro dziecka, a uzyskanie przez niego dokumentu podróży napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody

-   na wniosek cudzoziemca i w szczególnie uzasadnionych przypadkach – cudzoziemcowi, który nie posiada żadnego obywatelstwa i przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez dokumentu podróży, jeżeli przemawia za tym interes Rzeczypospolitej Polskiej oraz gdy uzyskanie przez cudzoziemca innego dokumentu potwierdzającego tożsamość nie jest możliwe

  • Polski dokument tożsamości cudzoziemca wydaje i wymienia wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca
  • Opłaty za wydanie polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca nie ponosi się, jeżeli jest wydawany z urzędu
  • Polski dokument tożsamości cudzoziemca jest ważny rok. Po upływie terminu ważności może być wydany kolejny dokument tożsamości na okres nie dłuższy niż dwa lata
  • Polski dokument tożsamości cudzoziemca potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie potwierdza jego obywatelstwa
  • Polski dokument tożsamości cudzoziemca nie uprawnia do przekroczenia granicy
  • Posiadanie przez cudzoziemca polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca nie zwalnia od obowiązku uzyskania wizy, zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
  • Cudzoziemiec jest obowiązany wymienić posiadany polski dokument tożsamości cudzoziemca w przypadku:

-   zmiany danych w nim zamieszczonych

-   zmiany wyglądu utrudniającej ustalenie jego tożsamości

-   uszkodzenia go w stopniu utrudniającym posługiwanie się nim

-   jego utraty lub zniszczenia

  • Cudzoziemiec, który utracił polski dokument tożsamości cudzoziemca, jest obowiązany zawiadomić o tym wojewodę, który go wydał, w terminie 3 dni od dnia jego utraty. W przypadku znalezienia utraconego dokumentu cudzoziemiec jest obowiązany, w terminie 3 dni od dnia jego znalezienia, zawiadomić o tym wojewodę i zwrócić niezwłocznie znaleziony dokument, jeżeli w miejsce utraconego polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca wydano już nowy
  • Cudzoziemiec jest obowiązany zwrócić niezwłocznie polski dokument tożsamości cudzoziemca po doręczeniu dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa polskiego lub obywatelstwa innego państwa
  • Cudzoziemcowi, który opuszcza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wskutek cofnięcia zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, wydaje się zaświadczenie o zwrocie polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca, ważne do czasu opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • W przypadku zgonu cudzoziemca polski dokument tożsamości cudzoziemca podlega zwrotowi, a obowiązek zwrotu ciąży na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu zgodnie z przepisami o aktach stanu cywilnego
  • Polski dokument tożsamości cudzoziemca zwraca się do organu, który go wydał
  • Kserokopie dokumentów, służących za dowód w postępowaniu o wydanie dokumentu, muszą zostać stwierdzone jako zgodne z ich oryginałami przez osobę do tego uprawnioną (pracownik Oddziału ds. Legalizacji Pobytu Cudzoziemców, notariusz, albo występujący w sprawie jako pełnomocnik strony: radca prawny, adwokat, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy)
  • W razie wyjazdu za granicę cudzoziemiec jest obowiązany do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń w kraju i powiadomienia o tym organu prowadzącego postępowanie w sprawie o wydanie dokumentu. W razie niedopełnienia obowiązków, pismo uważa się za doręczone pod dotychczasowym adresem
  • Cudzoziemiec ustanawiając pełnomocników, wyznacza jednego z nich jako właściwego do spraw doręczeń i powiadamia o tym organ prowadzący postępowanie w sprawie
  • Nie istnieje możliwość odbioru polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca przez pełnomocnika
  • W celu usprawnienia obsługi klienta oraz zminimalizowania czasu oczekiwania na obsługę zaleca się czytelne i kompletne wypełnianie wniosków oraz przygotowanie załączników zgodnych z dostępnym na niniejszej stronie wykazem
  • Z chwilą złożenia wniosku cudzoziemiec otrzymuje stosowne potwierdzenie zawierające: określenie rodzaju złożonego wniosku, datę jego złożenia oraz imię i nazwisko, a także podpis pracownika przyjmującego wniosek. Potwierdzenie ma charakter informacyjny i nie stanowi dowodu na złożenie kompletu dokumentów. Organ ma bowiem obowiązek przyjąć każdy wniosek, nawet w przypadku, gdy zawiera braki formalne

Na skróty:

Oddział ds. Legalizacji Pobytu Cudzoziemców