2023-12-21

Komunikat w sprawie Programu rozwoju rodzinnych domów pomocy - edycja 2024

PROGRAM ROZWOJU RODZINNYCH DOMÓW POMOCY – EDYCJA 2024 r.

Decyzją Ministra Rodziny i Polityki Społecznej został przyjęty „Program rozwoju rodzinnych domów pomocy - edycja 2024”.

 

Program jest kontynuacją inicjatywy wprowadzonej przez ministerstwo w 2023 r., mającej na celu wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego w zakresie udzielania osobom wymagającym z powodu wieku lub niepełnosprawności pomocy w formie usług opiekuńczych świadczonych w rodzinnych domach pomocy jak również rozwój tej formy wsparcia.

 

Program 2024 zakłada wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego w zakresie udzielania osobom wymagającym z powodu wieku lub niepełnosprawności pomocy w formie usług opiekuńczych świadczonych w rodzinnych domach pomocy przez realizację dwóch modułów:

 

MODUŁ I:

Dofinansowanie kosztów, jakie gminy ponoszą z własnych środków w związku z kierowaniem osób do rodzinnych domów pomocy, tj. dofinasowanie pobytu w rodzinnych domach pomocy osób przebywających w 2024 r. w rodzinnych domach pomocy bez względu na to kiedy osoby te zostały skierowane do domu, tj. dofinansowanie pobytu osób skierowanych do domu przed dniem 1 stycznia 2024 r., jak i dofinansowanie pobytu nowo kierowanych w 2024 r. osób do rodzinnych domów pomocy.

1)      kosztem realizacji zadania jest wydatek, jaki co miesiąc ponosi gmina
w związku z odpłatnością za pobyt osób skierowanych decyzjami administracyjnymi do rodzinnych domów pomocy[1](zatem kosztem realizacji zadania jest tylko część odpłatności ponoszona przez gminę, a nie część odpłatności ponoszona przez osobę przebywającą w rodzinnym domu pomocy);

2)      gmina może uzyskać dofinansowanie w ramach Programu 2024 maksymalnie do 50% kosztów miesięcznych, o jakich mowa w pkt 1, z zastrzeżeniem części VI ust. 4 pkt 1 Programu 2024.

 

MODUŁ II:

Moduł IIA:jednorazowe wsparcie finansowe nowo tworzonych rodzinnych domów pomocy celem dostosowania pomieszczeń do wymogów rozporządzeniaprzez dofinansowanieremontu pomieszczeń lub zakupu wyposażenia w budynkach, jakie gmina planuje udostępnić z własnych zasobów podmiotom uprawnionym lub osobom fizycznym planującym uruchomienie rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy zawartej z gminą. Dofinasowanie ze środków budżetu państwa w ramach Programu 2024 nie może przekroczyć kwoty 50 000 zł na remont lub zakup wyposażenia dla jednego nowo tworzonego miejsca. Maksymalna kwota dofinansowania ze środków budżetu państwa na tworzenie jednego rodzinnego domu pomocy nie może przekroczyć kwoty 400 000 zł;

 

Moduł IIB:jednorazowe wsparcie finansowe nowo tworzonych rodzinnych domów pomocy celem dostosowania pomieszczeń do wymogów rozporządzeniaprzez dofinansowanie remontu pomieszczeń lub zakupu wyposażenia w budynkach będących własnością podmiotu uprawnionego, w których planowane jest uruchomienie rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy zawartej z gminą.

1)      dofinansowane zostaną gminy, które:

a)      podpiszą umowę z podmiotem uprawnionym bądź osobą fizyczną na prowadzenie rodzinnego domu pomocy, który będzie nowo tworzoną placówką, jednocześnie udostępniając na cel prowadzenia domu budynek z zasobów gminy, który w ramach Modułu II zostanie wyremontowany lub wyposażany celem dostosowania nowo tworzonego domu do wymogów rozporządzenia; udostępnienie przez gminę budynku osobie fizycznej lub podmiotowi uprawnionemu nastąpi w formie najmu, tym samym osoba fizyczna czy podmiot uprawniony staną się najemcami lokalu, lub

b)     podpiszą umowę z podmiotem uprawnionym do prowadzenia rodzinnego domu pomocy, który będzie nowo tworzoną placówką, jednocześnie przekazując na podstawie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej dotację na dofinansowanie remontulub zakupu wyposażenia budynku będącego własnością podmiotu uprawnionego celem dostosowania nowo tworzonego domu do wymogów rozporządzenia;

 

2)      możliwość dofinansowania dotyczyć będzie tylko nowych placówek tworzonych
w 2024 r.

3)      gmina może uzyskać dofinansowanie w ramach Programu 2024 maksymalnie do 80% kosztów poniesionych na remont lub zakup wyposażenia budynku będącego
w zasobach gminy, w którym następnie na zasadach wynikających art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej zleci podmiotowi uprawnionemu lub osobie fizycznej prowadzenie rodzinnego domu pomocy lub do 80% kosztów poniesionych na dofinansowaniena podstawie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej remontu lub zakupu wyposażenia budynku będącego własnością podmiotu uprawnionego, w którym na zasadach wynikających art. 52 ust. 2 tej ustawy zleci podmiotowi uprawnionemu prowadzenie rodzinnego domu pomocy.

 

Składanie zapotrzebowania na środki finansowe na realizację Programu 2024 będzie zbierane za pośrednictwem Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS) do dnia 12 stycznia 2024 roku.

 



[1]Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia pobyt w rodzinnym domu pomocy jest odpłatny do wysokości odpowiadającej poniesionym miesięcznym wydatkom ustalonym w umowie dotyczącej prowadzenia rodzinnego domu pomocy zawartej między gminą a osobą fizyczną albo organizacją pożytku publicznego, prowadzącymi rodzinny dom pomocy, a zgodnie z ust. 2 przy ustalaniu opłaty z tytułu pobytu w rodzinnym domu pomocy stosuje się odpowiednio art. 61 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..