2019-03-07

Zadania Oddziału Gospodarki Nieruchomościami i Skarbu Państwa

Do zakresu działania Oddziału Gospodarki Nieruchomościami i Skarbu Państwa należy:
 

1) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania)  dotyczących nabycia lub przekazania na rzecz podmiotów trzecich mienia Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

 

a)   o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa,

b)   o samorządzie województwa,

c)   o rezerwach strategicznych,

d)   o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych,

e)   Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę
o pracownikach samorządowych,

f)    Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,

g)   o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie;

 

2)  prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących nabycia przez podmioty trzecie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa oraz prawa własności położonych na tych nieruchomościach budynków, innych urządzeń i lokali, w szczególności na podstawie ustaw:

 

a)   o gospodarce nieruchomościami,

b)   o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (również nabycie prawa własności nieruchomości przez Skarb Państwa),

c)   o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu,

d)   o ochronie przyrody,

e)   o jednostkach doradztwa rolniczego,

f)   o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym;

 

3) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

 

a)   o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa,

b)   o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,

c)   o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu,

d)   o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,

e)   o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,

f)   o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących,

g)   o transporcie kolejowym,

h)   o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012,

i)    o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym;

 

4)  przeprowadzanie postepowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania) w sprawach stwierdzenia i potwierdzenia reprezentacji Skarbu Państwa oraz wykonywania praw właścicielskich Skarbu Państwa przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie;

 

5)  prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w I instancji (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany decyzji i wznowienia postępowania)  stwierdzających, czy nieruchomość podlegała przejęciu na własność Skarbu Państwa na podstawie dekretu z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej;

 

6)  rozpatrywanie odwołań od decyzji starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej (a także w trybach nadzwyczajnych uchylenia, zmiany, stwierdzenia nieważności decyzji i wznowienia postępowania) dotyczących gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

 

a)   o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,

b)   o gospodarce nieruchomościami,

c)   o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;

 

7)  prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w sprawach stwierdzenia nieważności decyzji o przejęciu na własność Skarbu Państwa gospodarstw (nieruchomości) rolnych;

 

8)  przekazywanie władania lasami i gruntami przeznaczonymi do zalesienia, znajdującymi się w zasobach Państwowego Funduszu Ziemi, które przeszły w zarząd Lasów Państwowych, na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zmianie ustawy o lasach oraz o zmianie niektórych ustaw;

 

9)  prowadzenie spraw z zakresu prawa cywilnego dotyczących rozporządzania mieniem Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

 

a)   o portach i przystaniach morskich,

b)   o Agencji Mienia Wojskowego,

c)   o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;

 

10)  rozpatrywanie wniosków starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej oraz państwowych jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez wojewodę o wyrażenie zgody w sprawach gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;

 

11)  rozpatrywanie wniosków starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej dotyczących nieruchomości Skarbu Państwa na podstawie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;

 

12)  sprawowanie nadzoru i prowadzenie kontroli starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w zakresie gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie ustaw:

 

a)   o gospodarce nieruchomościami,

b)   o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,

c)   o Agencji Mienia Wojskowego,

d)   o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,

e)   o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa,

f)   o Krajowym Zasobie Nieruchomości,

g)   o  przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;

 

13)  sprawowanie merytorycznego nadzoru nad podziałem dotacji dla starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na realizację zadań z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz opiniowanie dla Wydziału Finansów i Budżetu wniosków o zwiększenie przyznanej dotacji;

 

14)  sprawowanie merytorycznego nadzoru nad planowaniem i wykonywaniem przez starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej dochodów z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa lub oddanych w jego użytkowanie wieczyste;

 

15)  realizowanie zadań w zakresie ewidencji i sprawozdawczości:

 

a)   przygotowywanie sprawozdań o stanie mienia i ewidencji majątku Skarbu Państwa,

b)   sporządzenie informacji dotyczących przedsiębiorstw państwowych dla potrzeb sprawozdawczości państwowej,

c)   prowadzenie wykazu przedsiębiorstw państwowych, dla których wojewoda pełnił lub pełni funkcję organu założycielskiego wraz z wykazem archiwów przechowujących dokumenty płacowe zlikwidowanych i sprywatyzowanych przedsiębiorstw państwowych,

d)   przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa informacji  o nieruchomościach wchodzących w skład mienia, o którym mowa w pkt 16 - 19;

 

16)  wykonywanie uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa wobec innego niż środki finansowe mienia:

 

a)   pozostałego po zlikwidowanych państwowych jednostkach organizacyjnych lub spółkach z udziałem Skarbu Państwa,

b)   pozostałego po rozwiązanych bądź wygasłych umowach o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania,

c)   przejętego przez Skarb Państwa z innych tytułów,

d)   przekazanego na podstawie art. 58a i art. 60 ust. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz wobec nieruchomości, w odniesieniu do których wojewoda wydał decyzję o wygaśnięciu trwałego zarządu na podstawie art. 46a ust. 1 ustawy  o gospodarce nieruchomościami;

 

17)  reprezentowanie Skarbu Państwa w odniesieniu do spadków przypadających Skarbowi Państwa, w tym długów spadkowych, z zastrzeżeniem kompetencji przyznanych starostom wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz konsulom;

 

18)  przejmowanie innego niż środki finansowe mienia pozostałego po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru przedsiębiorców lub gospodarowanie tym mieniem;

 

19)  przyjmowanie na rzecz Skarbu Państwa darowizny mienia;

 

20)  zatwierdzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;

 

21)  wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym;

 

22)  przekazywanie nieruchomości, wchodzących w skład mienia, o którym mowa w pkt 16 i 18, wraz z dokumentacją, na żądanie właściwego ministra, na rzecz podmiotu wskazanego w żądaniu;

 

23)  przygotowywanie projektów oświadczeń oraz umów dotyczących umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności Skarbu Państwa wynikających z realizowanych przez wojewodę zadań z zakresu wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, na podstawie art. 56 i 57 ustawy o finansach publicznych;

 

24)  wykonywanie czynności o których mowa w ustawie o Krajowym Zasobie Nieruchomości, innych niż z zakresu nadzoru nad starostami (prezydentami miast na prawach powiatu);

 

25)  przygotowywanie projektów zarządzeń wojewody pomorskiego w zakresie bonifikat na podstawie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;

 

26)  zamieszczanie na stronie podmiotowej wojewody w Biuletynie Informacji Publicznej przekazanych przez starostów (prezydentów miast na prawach powiatu), wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej, wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia lub oddania w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie, o których mowa w  art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..