2014-12-03

Zadania Oddziału Planowania Kryzysowego

Do zakresu działania Oddziału Planowania Kryzysowego należy w szczególności:

  1. opracowywanie i aktualizowanie Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego;
  2. przygotowywanie, w oparciu o analizę zagrożeń w poszczególnych powiatach, zaleceń wojewody do Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego;
  3. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wojewodzie Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego;
  4. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wojewodzie Wojewódzkiego Planu Ratowniczego Krajowego Sytemu Ratowniczo-Gaśniczego;
  5. planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego;
  6. sporządzanie i aktualizowanie Raportu cząstkowego o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego na potrzeby Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego;
  7. planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  8. współpraca z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w reagowaniu na sytuacje kryzysowe;
  9. opracowywanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych;
  10. sporządzanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii chorób zakaźnych;
  11. sporządzanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu przygotowania miejsc lądowania rozbitków w czasie prowadzenia Masowej Operacji Ratowniczej (MOR);
  12. zarządzanie, przygotowanie, koordynowanie ćwiczeń oraz treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
  13. przygotowywanie i prowadzenie szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego, infrastruktury krytycznej, rolnictwa, ratownictwa wodnego;
  14. przygotowanie działań związanych z wykazem przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
  15. realizowanie zadań wynikających z ustawy o działaniach antyterrorystycznych;
  16. realizowanie zadań wynikających z ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, w zakresie dokonywania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowywania planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz zgłaszanie potrzeb w zakresie wyposażenia wojewódzkiego magazynu przeciwpowodziowego;
  17. ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
  18. powołanie, bieżąca aktualizacja składu i określenie zasad funkcjonowania i trybu pracy Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
  19. prowadzenie działalności popularyzacyjno-informacyjnej z zakresu bezpieczeństwa powszechnego;
  20. prowadzenie bazy danych organizacji pozarządowych województwa mogących uczestniczyć w reagowaniu na sytuacje kryzysowe;
  21. realizowanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania województwa do okresu zimowego;
  22. prowadzenie spraw określonych w kompetencji wojewody w zakresie wynikającym z postanowień ustawy Prawo Atomowe;
  23. uzgadnianie planów ochrony portów morskich;
  24. uzgadnianie zewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych dla Zakładów Dużego Ryzyka;
  25. realizowanie zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych, w tym:
    1. w rolnictwie:
      • powoływanie komisji do szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, dotkniętych klęską, gradobicia, deszczy nawalnych, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pożaru spowodowanego wyładowaniem atmosferycznym lub obsunięcia się ziemi,
      • weryfikacja w aplikacji publicznej Susza protokołów wygenerowanych po złożeniu przez producentów rolnych wniosków o oszacowanie strat
        w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę,
      • potwierdzanie przez wojewodę wystąpienia szkód na protokołach sporządzonych dla gospodarstw rolnych lub działów specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych,
      • realizacja zadań związanych z pomocą państwa dla poszkodowanych
        w wyniku klęsk żywiołowych gospodarstw rolnych,
    2. prowadzenie spraw związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa pomorskiego,
    3. prowadzenie spraw związanych z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, erozji brzegu morskiego lub przeciwdziałaniem tym zdarzeniom;
  26. współpraca z organami zespolonej administracji rządowej oraz administracji niezespolonej prowadzącymi na terenie województwa działalność w obszarze wsi i rolnictwa, organami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zajmującymi się całokształtem spraw związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich;
  27. realizowanie zadań z zakresu ochrony środowiska, w tym:
    1. współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
    2. opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego z zakresu ochrony środowiska wydawanych przez organy administracji niezespolonej, w ramach uzgadniania tych aktów przez wojewodę oraz rozpatrywanie spraw skargowo wnioskowych z zakresu ochrony środowiska,
    3. opracowanie i aktualizacja wojewódzkiego planu ratowania zwierząt zaolejonych,
    4. współpraca z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania odpadami;
    5. reprezentowanie wojewody pomorskiego w krajowych i międzynarodowych grupach doradczych i eksperckich z zakresu ochrony środowiska;
  28. współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym, w tym na potrzeby opracowywania i aktualizowania Raportu cząstkowego w zakresie zagrożeń terrorystycznych;
  29. realizacja zadań z zakresu infrastruktury krytycznej, w tym gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących infrastruktury krytycznej zlokalizowanej na terenie województwa, polegających na:
    1. tworzeniu bieżącej dokumentacji w tym zakresie,
    2. gromadzeniu i przetwarzaniu informacji dotyczących zagrożeń infrastruktury krytycznej,
    3. aktualizowaniu wykazu infrastruktury krytycznej,
    4. opracowywaniu i wdrażaniu procedur na wypadek wystąpienia zagrożeń tej infrastruktury,
    5. uzgadnianiu planów ochrony infrastruktury krytycznej,
    6. współpracy między administracją publiczną, a właścicielami oraz posiadaczami samoistnymi i zależnymi obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej w zakresie jej ochrony;
  30. realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad strażami gminnymi (miejskimi), w tym:
    1. przygotowywanie upoważnień do kontroli dla funkcjonariuszy Policji,
    2. przygotowywanie zawiadomień o zakresie i terminie przeprowadzenia kontroli,
    3. przygotowanie wystąpień pokontrolnych, w oparciu o wyniki kontroli sporządzane przez kontrolujących funkcjonariuszy KWP,
    4. przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności straży,
    5. rozpatrywanie wpływających skarg i wniosków na temat działań straży miejskich/gminnych,
    6. coroczne dokonywanie oceny wyników kontroli straży gminnej/miejskiej;
  31. rozpatrywanie zażaleń na niewniesienie przez straż gminną (miejską) wniosków o ukaranie do sądu, złożonych przez osoby zawiadamiające o wykroczeniu nie będące pokrzywdzonymi;
  32. realizowanie rządowych programów poprawy bezpieczeństwa, w tym:
    1. współpraca z jednostkami samorządowymi i instytucjami pozarządowymi uczestniczącymi w realizacji rządowych programów,
    2. udział w pracach zespołu opiniującego wnioski,
    3. tworzenie porozumień i umów oraz weryfikacja faktur,
    4. opracowywanie sprawozdań finansowych z ich realizacji,
    5. organizacja konferencji i grup roboczych,
    6. opracowywanie okresowych informacji o udziale administracji rządowej w akcjach typu: Bezpieczne Lato, Bezpieczne Wakacje, itp.
    7. kontrolowanie realizacji dofinansowywanych projektów;
  33. realizowanie zadań z zakresu ratownictwa wodnego wynikających z ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, w tym:
    1. organizowanie otwartego konkursu ofert na wsparcie realizacji zadania publicznego z zakresu ratownictwa wodnego na obszarze województwa pomorskiego,
    2. przygotowywanie zarządzeń wojewody o powołaniu Komisji Konkursowej do oceny ofert w ramach ww. otwartego konkursu ofert,
    3. przygotowywanie oraz uzgodnienie treści umowy/-ów na realizację zadania publicznego w zakresie ratownictwa wodnego z oferentem/-mi wyłonionymi w postępowaniu konkursowym, przygotowywanie aneksów do ww. umów,
    4. ocena sprawozdań z wykonania zadania publicznego przedstawionego przez podmioty wyłonione w postępowaniu konkursowym;
  34. realizowanie zadań wynikających z ustawy Prawo wodne, w tym;
    1. wydawanie aktów prawa miejscowego związanych z korzystaniem i ograniczaniem korzystania z wód w sytuacjach stanów nadzwyczajnych, w  tym klęsk żywiołowych,
    2. ustanawianie i znoszenie terenów ochrony bezpośredniej i pośredniej ujęć wód w drodze aktu prawa miejscowego, w tym wskazywanie obowiązków przy ustanawianiu takiego terenu,
    3. ustanawianie obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych w drodze aktu prawa miejscowego, w tym wskazywanie ograniczeń dotyczących użytkowania gruntów oraz korzystania z wód,
    4. opiniowanie i uzgadnianie projektów oceny ryzyka powodziowego planów zarządzania ryzykiem powodziowym, planu gospodarowania wodami i planu przeciwdziałania suszy
    5. uzgadnianie decyzji wydanych przez Wody Polskie w zakresie obniżenia piętrzenia wody lub opróżnienia zbiornika,
    6. uzgadnianie decyzji wydanych przez Wody Polskie w sprawie rozstrzygnięć w zakresie wykonywania urządzeń melioracji wodnych,
    7. współdziałanie z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w zakresie opracowywania Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego,
    8. uzgadnianie z Wodami Polskimi programów planowanych inwestycji w gospodarce wodnej,
    9. na wniosek Wód Polskich, przyjmowanie w drodze aktu prawa miejscowego, planu utrzymania wód,
    10. wydawanie decyzji w sprawie przeniesienia własności urządzeń wodnych na rzecz właściciela wód, w przypadku wygaśnięcia lub cofnięcia pozwolenia wodnoprawnego,
    11. nadzór nad działalnością Związków Spółek Wodnych oraz przygotowywanie dokumentacji związanej z udzielaniem spółkom wodnym dotacji na konserwację urządzeń wodnych,
    12. ustalanie, w drodze decyzji, wysokości odszkodowania przy roszczeniach poszkodowanego – poza szkodami będącymi następstwem wykonywania pozwolenia wodnoprawnego albo dokonania zgłoszenia wodnoprawnego,
    13. ustanawianie i znoszenie obwodów rybackich w drodze aktu prawa miejscowego;
    14. udział w pracach komitetów konsultacyjnych dorzeczy Wisły i Odry powołanych przez Prezesa Wód Polskich.

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..