2014-10-23

Zadania Oddziału Geodezji i Kartografii

Zadania Oddziału Geodezji i Kartografii: *

  1. kontrola przestrzegania i stosowania przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, w przedmiocie:
  • zgodności wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych z przepisami ustawy,
  • posiadania uprawnień zawodowych przez osoby wykonujące samodzielnie funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii;
  1. współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju we wdrażaniu projektów z zakresu geodezji i kartografii oraz w zakresie nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, w tym planowanie działań kontrolnych i prowadzenie sprawozdawczości dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;
  2. współdziałanie z organami kontroli państwowej w zakresie właściwości nadzoru geodezyjnego i kartograficznego;
  3. przechowywanie kopii zabezpieczających bazy danych, w szczególności bazy danych ewidencji gruntów i budynków;
  4. wyrażanie opinii o przygotowaniu gminy do przejęcia spraw należących do zakresu zadań starosty;
  5. kontrola wykonywania przez marszałka województwa zadań w zakresie:
    • prowadzenia wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
    • wykonania i udostępniania opracowań tematycznych dla obszaru województwa,
    • tworzenia, w uzgodnieniu z Głównym Geodetą Kraju, oraz prowadzenia i udostępniania bazy danych dotyczących map topograficznych oraz standardowych opracowań kartograficznych w skali 1:10 000,
    • analizy zmian w strukturze agrarnej oraz programowania i koordynacji prac urządzeniowo-rolnych,
    • monitorowania zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji,
    • współdziałania z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym prowadzenie bazy danych w części dotyczącej obszaru województwa;
  6. kontrola wykonywania przez starostów zadań w zakresie:
    1. prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
  • prowadzenie dla obszaru powiatu:
  • ewidencji gruntów i budynków,
  • geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
  • gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
  • tworzenia, prowadzenia i udostępniania baz danych rejestru cen nieruchomości oraz szczegółowych osnów geodezyjnych,
  • tworzenia i udostępniania standardowych opracowań kartograficznych map ewidencyjnych i map zasadniczych,
  1. koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
  2. zakładania osnów szczegółowych,
  3. przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywania i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
  4. ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  1. współdziałanie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie udostępniania i wykorzystania danych z ewidencji gruntów i budynków;
  2. uzgadnianie projektów modernizacji i projektów założenia ewidencji gruntów i budynków;
  3. rozpatrywanie w II instancji spraw z zakresu ewidencji gruntów i budynków;
  4. rozpatrywanie w II instancji spraw z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
  5. rozpatrywanie w II instancji spraw z zakresu odmowy przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników zgłoszonych prac geodezyjnych;
  6. przeprowadzanie kontroli w samorządach realizujących zadania służby geodezyjnej i kartograficznej w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań administracyjnych, załatwiania skarg i wniosków oraz wykonywania weryfikacji wyników zgłoszonych prac
    geodezyjnych;
  7. przeprowadzanie kontroli działalności przedsiębiorców wykonujących prace geodezyjne lub prace kartograficzne w zakresie:
    • zgłaszania prac geodezyjnych,
    • przekazywania do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników tych prac,
    • przestrzegania przepisów dotyczących wykonywania samodzielnych funkcji w zakresie geodezji i kartografii,
    • rzetelności wykonywania prac geodezyjnych;
  8. realizacja zadań wojewody wynikających z przepisów ustawy o scalaniu i wymianie gruntów;
  9. rozpatrywanie zasadności zarzutów wobec osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii w związku z wykonywanymi przez nie pracami geodezyjnymi lub pracami kartograficznymi;
  10. wnioskowanie do wojewody o powołanie lub odwołanie rzecznika dyscyplinarnego oraz o powołanie członków wojewódzkiej komisji dyscyplinarnej;
  11. wnioskowania do rzecznika dyscyplinarnego o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w stosunku do osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii w związku z naruszeniem przepisów prawa obowiązujących w geodezji i kartografii, niedochowaniem należytej staranności podczas wykonywania zadań lub wykonywania ich niezgodnie z zasadami współczesnej wiedzy technicznej;
  12. współpraca z Wydziałem Finansów i Budżetu przy podziale dotacji dla starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) wykonujących zadania zlecone z zakresu geodezji i kartografii oraz prac geodezyjnourządzeniowych na potrzeby rolnictwa, a także opiniowanie wniosków o zwiększenie dotacji na te cele;
  13. rozpatrywanie wniosków spółdzielni mieszkaniowych o zwrot kosztów prac geodezyjnych i kartograficznych;
  14. rozpatrywanie w II instancji spraw dotyczących wysokości należnej opłaty za udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zakresu udostępnionych materiałów zasobu;
  15. rozpatrywanie spraw w trybach nadzwyczajnych Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczących geodezji, kartografii, ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz scalania i wymiany gruntów;
  16. nakładanie kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnej za wykorzystanie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego bez wymaganej licencji, niezgodnie z warunkami licencji, a także za ich udostępnienie osobom trzecim wbrew postanowieniom licencji.

*Uwaga! Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z treścią klauzuli informacyjnej stosowanej w Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej w związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 r. rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz przekazywanie wraz ze składanymi wnioskami podpisanej klauzuli. Treść klauzuli dostępna poniżej.

 

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..