Zadania Oddziału Bezpieczeństwa Publicznego
Do zakresu działaniaOddziału Bezpieczeństwa Publicznegonależy w szczególności:
1. Realizowanie zadań w zakresieobrony cywilnej:
1) prowadzenie ewidencji budowli ochronnych województwa;
2) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych;
3) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
4) zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne
i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania;
5) nadzór nad zapewnieniem funkcjonowania wojewódzkiego magazynu i warsztatu naprawy sprzętu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
6) organizowanie zabezpieczenia logistycznego SK i ZSK;
7) planowanie i realizacja wydatków na zadania obronne, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
8) współudział w opracowywaniu i aktualizowaniu wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego;
9) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej;
10) planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych, na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
11) planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności;
12) wyznaczanie podmiotów leczniczych zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia pomocy;
13) ustalanie zadań i kontrolowanie ich realizacji w zakresie przygotowania przedsięwzięć obrony cywilnej przez szefów obrony cywilnej powiatów;
14) przygotowanie i zapewnianie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych;
15) opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej;
16) opracowywanie i uzgadnianie planów działania;
17) organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej;
18) organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej;
19) przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach;
20) tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
21) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze;
22) planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
23) integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych
i społecznych organizacji ratowniczych, do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska;
24) inicjowanie działalności naukowo-badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej;
25) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej;
26) zapewnienie warunków do odbywania służby w obronie cywilnej;
27) opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana służba w obronie cywilnej;
28) opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań;
29) kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych;
30) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych
do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej;
31) organizowanie i prowadzenie szkolenia ratowników odbywających służbę w obronie cywilnej.
2. Realizowanie zadań obronnych:
1) planowanie i programowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnychwojewództwa realizowanych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego, a w tym:
a) planowanie operacyjne:
- opracowywanie Zarządzeń Wojewody do planowania operacyjnego,
- opracowywanie i aktualizacja „Planu Operacyjnego Funkcjonowania Województwa Pomorskiego w Warunkach Zewnętrznego Zagrożenia Bezpieczeństwa Państwa i w Czasie Wojny” oraz dokumentacji towarzyszącej (zwłaszcza: koncepcji funkcjonowania na stanowiskach kierowania – GSK, GSK w ZMP oraz ZSK; koncepcji przemieszczenia SK na ZMP i ZSK; planów realizacji zadań w ramach zabezpieczenia Sił Zbrojnych wynikających z zestawienia tych zadań zawartych w załączniku do „Wypisu z Planu Reagowania Obronnego RP),
- przygotowywanie wypisów z POF Województwa oraz wytycznych dla podmiotów nadzorowanych w celu wykonania przez te podmioty własnych planów operacyjnych,
- nadzór nad procesem planowania operacyjnego i prowadzenie szkolenia w tym zakresie w stosunku do podmiotów zobowiązanych do opracowania „Planów Operacyjnych oraz sprawdzanie tych planów pod względem merytorycznym i przedstawianie propozycji ich uzgodnienia i zatwierdzenia przez Wojewodę,
- przygotowywanie wypisów z „Tabeli Realizacji Zadań Operacyjnych” prowadzenie szkolenia i nadzór nad opracowaniem Kart Realizacji Zadań Operacyjnych (KRZO) przez administrację zespoloną, wydziały i samodzielne komórki organizacyjne Urzędu Wojewódzkiego oraz inne oddziały BZK,
- koordynowanie zadań w zakresie przygotowywania i wykorzystania transportu morskiego, kolejowego, samochodowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz infrastruktury drogowej i kolejowej na potrzeby obronne państwa,
- planowanie oraz udział w przygotowywaniu i organizacji obronnych ćwiczeń wojewódzkich, udział w ćwiczeniach obronnych organizowanych przez szczeble nadrzędne oraz nadzór nad planowaniem i prowadzeniem ćwiczeń przez organy samorządu terytorialnego;
b) programowanie obronne, a w tym:
- planowanie przedsięwzięć rzeczowo-finansowych w ramach opracowania „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Województwa Pomorskiego” (PPPO), o którym mowa w § 9 ust. 1, pkt 3 lit c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599, z późn. zm.) oraz sprawowanie nadzoru nad jego realizacją,
- opracowywanie corocznie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz składanie propozycji aneksu do Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Województwa Pomorskiego w ramach tego Kwestionariusza,
- planowanie wartości wskaźników do budżetu zadaniowego (zadanie 11.4) w ramach zadań zaplanowanych do realizacji w PPPO oraz udział w wykonywaniu sprawozdań w tym zakresie,
- opracowywanie Programu Doskonalenia Obrony Cywilnej Województwa Pomorskiego, o którym mowa w § 9 ust. 1, pkt 4 lit c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599, z późn. zm.) oraz sprawowanie nadzoru nad jego realizacją;
2) organizowanie i przygotowywanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym na szczeblu województwa, w tym obroną państwa, oraz funkcjonowania organów władzy publicznej na stanowiskach kierowania;
3) realizacja zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym organizowanie i tworzenie systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
4) prowadzenie ewidencji obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, przygotowywanie wniosków do Rady Ministrów w tym zakresie, a także planowanie i koordynacja wykonania zadań w zakresie ich szczególnej ochrony;
5) planowanie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa;
6) organizacja szkolenia obronnego w województwie, a w tym:
a) opracowanie programów szkolenia obronnego na sześcioletni okres planistyczny
oraz planów szkolenia obronnego na każdy rok,
b) opracowywanie corocznie wytycznych do szkolenia obronnego dla marszałka województwa, starostów prezydentów miast na prawach powiatu oraz wójtów (burmistrzów, prezydentów miast),
c) uzgadnianie programów i planów szkolenia obronnego opracowanych przez jednostki samorządu terytorialnego,
d) typowanie kandydatów na Wyższe Kursy Obronne,
e) organizacja Wojewódzkich Konferencji Szkoleniowych w zakresie obronności;
7) prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych wykonywanych przez administrację zespoloną, jednostki samorządu terytorialnego i przedsiębiorców;
8) realizacja zadań gospodarczo-obronnych w ramach Programu Mobilizacji Gospodarki;
9) realizacja zadań w zakresie militaryzacji;
10) przygotowywanie propozycji dla Ministra właściwego ds. Obrony Narodowej oraz Ministrów właściwych do spraw: Wewnętrznych, Zdrowia, Gospodarki dotyczących tworzenia
i utrzymywania rezerw strategicznych;
11) współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi, na terenie województwa, przy realizacji zadań obronnych;
12) opracowywanie projektów zarządzeń i wytycznych Wojewody dotyczących spraw obronnych;
13) realizacja zamierzeń związanych z przygotowaniem administracji publicznej województwa do realizacji zadań HNS, a w tym:
a) organizacja punktu kontaktowego HNS, sporządzenie dokumentacji i jej aktualizacja,
b) udział w aktualizacji wojewódzkiej bazy danych na potrzeby HNS,
c) udział w ćwiczeniach HNS;
14) koordynowanie przedsięwzięć w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC).
3. Realizowanie zadań powszechnego obowiązku obrony:
1) sprawowanie nadzoru oraz prowadzenie kontroli nad przygotowywaniem i przeprowadzaniem rejestracji wojskowej na terenie województwa pomorskiego;
2) organizowanie i koordynowanie kwalifikacji wojskowej na terenie województwa pomorskiego;
3) rozpatrywanie jako organ II instancji odwołań od decyzji wójta, burmistrza (prezydenta miasta) w sprawie uznania konieczności sprawowania przez osoby podlegające kwalifikacji wojskowej lub żołnierzy bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny – wydawanie decyzji administracyjnych w tym zakresie;
4) rozpatrywanie jako organ II instancji odwołań od decyzji wójta, burmistrza (prezydenta miasta)
w sprawie uznania osoby podlegającej kwalifikacji wojskowej lub żołnierza za posiadającego
na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny – wydawanie decyzji administracyjnych w tym zakresie;
5) planowanie i organizacja w województwie akcji kurierskiej związanej z doręczaniem dokumentów powołania do czynnej służby wojskowej oraz rozplakatowania obwieszczeń o obowiązku stawienia się osób do czynnej służby wojskowej, sprawowanie nadzoru nad zorganizowaniem akcji kurierskiej przez organy samorządu powiatów i gmin, prowadzenie zbiorczej dokumentacji planów akcji kurierskich, sporządzonych przez starostów (prezydentów miast na prawach powiatu) oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie;
6) koordynowanie na obszarze województwa działalności organów samorządu terytorialnego w zakresie planowania i nakładania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony;
7) prowadzenie wojewódzkiego zestawienia świadczeń na rzecz obrony i wykonywanie corocznie sprawozdań w tym zakresie oraz planowanie wydatków finansowych związanych z nakładaniem obowiązku świadczeń;
8) rozpatrywanie odwołań jako organ II instancji od decyzji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w sprawie nałożenia obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych – wydawanie decyzji administracyjnych w tym zakresie;
9) prowadzenie reklamacji od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w stosunku do pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
4. Wykonywanie innych zadań:
1) prowadzenie całokształtu spraw związanych z realizacją obowiązków wojewody wynikających
z ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego
a) wydawanie pozwoleń na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
b) prowadzenie wojewódzkiej ewidencji podmiotów posiadających koncesje na nabywanie, przechowywanie, używanie i przewóz materiałów wybuchowych przeznaczonych
do użytku cywilnego,
c) prowadzenie kontroli u przedsiębiorców posiadających pozwolenia na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
2) prowadzenie ewidencji obszarów, obiektów podlegających obowiązkowej ochronie na terenie województwa, bieżąca aktualizacja tej ewidencji na podstawie decyzji podmiotów uprawnionych do umieszczania obiektów w ewidencji, prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji administracyjnych o umieszczeniu (wykreśleniu) w ewidencji oraz informowanie Komendanta Wojewódzkiego Policji o dokonanych zmianach;
3) prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązków Wojewody wynikających z art. 11 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne oraz aktów wykonawczych do tej ustawy w zakresie uzgadniania planów ograniczeń w dostawie ciepła oraz wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży paliw stałych, a w tym:
a) opracowanie i aktualizacja bazy danych o przedsiębiorstwach energetycznych wykonujących działalność gospodarczą w zakresie zaopatrzenia w ciepło zobowiązanych do corocznego uzgadniania z wojewodą planów wprowadzenia ograniczeń w dostawach ciepła,
b) uzgadnianie planów, o których mowa w tiret pierwsze,
c) planowanie i organizacja wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży paliw stałych oraz dystrybucji upoważnień do zakupu tych paliw;
4) prowadzenia całokształtu spraw związanych z realizacją obowiązków Wojewody wynikających z art. 44 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, a zwłaszcza: opracowywanie i coroczna aktualizacja „Wojewódzkiego planu wprowadzenia ograniczeń na rynku paliwowym w razie zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i wystąpienia zakłóceń na rynku paliwowym, oraz organizacja druku i dystrybucji upoważnień do zakupu paliw;
5) planowanie wartości wskaźników do budżetu zadaniowego (zadanie 6.2) w ramach obowiązków wymienionych w pkt 3 i 4 oraz udział w wykonywaniu sprawozdań w tym zakresie.
6) zarządzanie systemami łączności na potrzeby obronności państwa, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
7) sprawowanie nadzoru technicznego i organizacyjnego nad eksploatacją i modernizacją wojewódzkiego systemu sterowania syrenami;