2014-11-25

Nadanie obywatelstwa polskiego

https://uwgdansk.ssdip.bip.gov.pl/sprawy-wsoic/nadanie-obywatelstwa-polskiego.html

 

Niniejsza informacja nie stanowi źródła prawa. Autorzy dołożyli należytej staranności, aby była ona zgodna z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Należy jednak pamiętać, że dotyczy ona typowych, mogących często występować przypadków i może nie w pełni odnosić się do poszczególnych spraw. Liczba i rodzaj dokumentów, których mogą żądać organy administracji w toku postępowania mogą różnić się od podanych w zależności od konkretnej sprawy. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z organem właściwym do rozpoznania indywidualnej sprawy, względnie zapoznać się z przepisami prawa samodzielnie. 

NADANIE OBYWATELSTWA POLSKIEGO PRZEZ PREZYDENTA RP

1. KOGO DOTYCZY WNIOSEK?

 

Dotyczy osób, które chcą uzyskać obywatelstwo polskie w drodze nadania przez Prezydenta RP. 
 

2. WARUNKI, KTÓRE NALEŻY SPEŁNIĆ:

 

·         Prezydent RP nadaje obywatelstwo polskie lub odmawia jego nadania w formie postanowienia.

·         Rozstrzygnięcia Prezydenta RP w sprawach obywatelstwa mają charakter uznaniowy, nie wymagają uzasadnienia i nie podlegają zaskarżeniu.

·         W sprawach nadania obywatelstwa polskiego nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego za wyjątkiem przepisów dotyczących doręczeń korespondencji.

·         Wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego składa się osobiście lub korespondencyjnie z podpisem urzędowo poświadczonym za pośrednictwem właściwego miejscowo wojewody lub polskiego konsula.

·         Osoby przebywające w Polsce na podstawie wizylub w ruchu bezwizowym składają wniosek jedynie za pośrednictwem  polskiego konsula właściwego dla swojego stałego miejsca zamieszkania.

·         Ważność karty pobytu, paszportu lub dokumentu podróży nie może być krótsza niż 6 miesięcy w chwili złożenia wniosku. Przez cały okres rozpatrywania wniosku w Kancelarii Prezydenta RP należy posiadać ważny dokument paszportowy albo dokument podróży oraz ważną kartę pobytu.

·         Dane zawarte w polskich aktach stanu cywilnego, karcie pobytu i paszporcie zagranicznym powinny być jednolite. Dane widniejące w polskich aktach stanu cywilnego muszą być jednolite.

·         Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula. Lista tłumaczy przysięgłych znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

·         Jeśli wnioskodawca nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym, jest zobowiązany do stawiennictwa w celu złożenia wniosku wraz z polskim tłumaczem przysięgłym.

·         Wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego tylko dla małoletniego dziecka musi być podpisany przez oboje rodziców. Dziecko, które ukończyło 16 lat, musi wyrazić zgodę na nadanie mu obywatelstwa polskiego.

·         Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.

 


 

3. WYMAGANE DOKUMENTY

 

UWAGA! Odpisy aktów stanu cywilnego wydane przez polski Urząd Stanu Cywilnego na podstawie polskich ksiąg stanu cywilnego składa się w oryginale, zaś pozostałe dokumenty w postaci uwierzytelnionych kopii.

Uwierzytelnienia kopii dokumentów dokonuje polski notariusz (tj. notariusz w rozumieniu polskich przepisów o notariacie) lub polski konsul poza granicami RP

UWAGA: NIEZALEŻNIE OD SPOSOBU ZŁOŻENIA WNIOSKU WSZYSTKIE KOPIE DOKUMENTÓW DOŁĄCZONE DO WNIOSKU MUSZĄ BYĆ POTWIERDZONE PRZEZ NOTARIUSZA. PRACOWNIK URZĘDU NIE MA UPRAWNIEŃ DO POTWIERDZANIA KOPII DOKUMENTÓW ZA ZGODNOŚĆ  Z ORYGINAŁEM.

WNIOSEK WYSYŁANY POCZTĄ MUSI ZAWIERAĆ PODPIS URZĘDOWO POŚWIADCZONY (TJ. POTWIERDZONY PRZEZ POLSKIEGO NOTARIUSZA).

 

LISTA DOKUMENTÓW

  • Wniosek skierowany do Prezydenta RP, sporządzony czytelnie w języku polskim, na formularzu urzędowo określonym (1 szt.) (wzór formularza wniosku w załączniku poniżej);
  • Zdjęcie biometryczne, czyli kolorową fotografię (1 szt.) o wym. 4,5 cm x 3,5 cm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, pokazującą wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami i zamkniętymi ustami;
  • Odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego na podstawie polskich ksiąg stanu cywilnego, zawierający imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imię i nazwisko ojca oraz imię i nazwisko rodowe matki;  
  • Odpis skrócony lub zupełny aktu małżeństwa wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego na podstawie polskich ksiąg stanu cywilnego, pod warunkiem że wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim. Jeśli małżeństwo ustało na skutek rozwodu, należy załączyć odpis aktu małżeństwa zawierający wzmiankę o rozwodzie; jeżeli zaś małżeństwo ustało wskutek śmierci współmałżonka, należy załączyć odpis aktu małżeństwa zawierający wzmiankę o tym fakcie;
  • Stronę ważnego paszportu zagranicznego wnioskodawcy z danymi osobowymi, dokumentu podróży lub dowodu osobistego potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo wnioskodawcy;
  • ważną kartę pobytu wnioskodawcy lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE.
  • Decyzję zezwalającą wnioskodawcy na pobyt w Polsce;
  • Uwierzytelnioną kopię strony ważnego paszportu zagranicznego małżonka wnioskodawcy z danymi osobowymi, dokumentu podróży lub dowodu osobistego potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo małżonka;
  • Pisemne oświadczenie małżonka wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na udostępnienie kopii ważnego dokumentu tożsamości małżonka na potrzeby postępowania w sprawie nadania Tobie obywatelstwa polskiego;
  • Dokumenty potwierdzające aktualne źródła utrzymania wnioskodawcy, np. aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach, umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło, zaświadczenie z urzędu gminy o posiadaniu gospodarstwa rolnego z podaniem jego wielkości w hektarach przeliczeniowych, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej itd.;
  • Dokumenty potwierdzające osiągnięcia zawodowe wnioskodawcy, np. stopnie i tytuły naukowe i zawodowe, prace twórcze, publicystykę, nagrody, wykonane projekty itd.;
  • Dokumenty potwierdzające prowadzoną przez wnioskodawcę działalność polityczną i społeczną;
  • Dokumenty rodziców i dalszych wstępnych wnioskodawcy, pod warunkiem że posiadali/posiadają obywatelstwo polskie lub są/byli osobami narodowości polskiej;  
  • Dokumenty świadczące o posiadaniu przez wnioskodawcę obywatelstwa polskiego w przeszłości, jego utracie oraz dacie nabycia obywatelstwa obcego;   
  • Dodatkowe dokumenty, które wnioskodawca chce załączyć do wniosku (np. listy polecające, opinie itp.).

UWAGA!
Dane i informacje zawarte we wniosku muszą zostać potwierdzone dokumentami, które te dane i informacje potwierdzają. 

 

OSOBY SPRAWUJĄCE WŁADZĘ RODZICIELSKĄ NAD MAŁOLETNIM DZIECKIEM, KTÓRE MA ZOSTAC OBJĘTE WNIOSKIEM SKŁADAJĄ DODATKOWO:

·         Zdjęcie biometryczne dziecka;

  • Odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia dziecka wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego na podstawie polskich ksiąg stanu cywilnego, zawierający imiona i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, imię i  nazwisko ojca oraz imię i nazwisko rodowe matki;
  • Stronę ważnego paszportu zagranicznego dziecka z jego danymi osobowymi;
  • Ważną kartę pobytu dziecka, jeżeli dziecko mieszka na stałe w Polsce;
  • Decyzję zezwalającą dziecku na pobyt w Polsce, o ile dziecko mieszka na stałe w RP;
  • Dodatkowe dokumenty dotyczące dziecka, które chcesz załączyć do wniosku (np. opinie, świadectwa szkolne, dyplomy itp.);
  • Oświadczenie drugiego rodzica o wyrażeniu zgody na nadanie dziecku obywatelstwa polskiego.

Oświadczenie to przyjmuje:

- WOJEWODA WŁAŚCIWY ZE WZGLĘDU NA MIEJSCE ZAMIESZKANIA TEGO RODZICA, tj. ten wojewoda, który wydał rodzicowi aktualną kartę pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE - jeżeli rodzic mieszka w Polsce,
- POLSKI KONSUL - JEŻELI RODZIC TEN STALE MIESZKA ZA GRANICĄ LUB PRZEBYWA W POLSCE NA PODSTAWIE WIZY LUB W RUCHU BEZWIZOWYM BĄDŹ TOCZY SIĘ WOBEC NIEGO POSTĘPOWANIE LEGALIZACYJNE.


W przypadku gdy oświadczenie zostało złożone przed innym wojewodą lub konsulem we wniosku należy zamieścić tę informację.
Rodzic składający oświadczenie osobiście w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku zawsze okazuje ważną kartę pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE oraz ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (paszport zagraniczny, dokument podróży lub dokument tożsamości obywatela UE), a uwierzytelnione kserokopie tych dokumentów załącza do akt sprawy.

  • Oświadczenie dziecka, które ukończyło 16 lat, o wyrażeniu zgody na nadanie mu obywatelstwa polskiego. Oświadczenie przyjmuje:

- WOJEWODA WŁAŚCIWY ZE WZGLĘDU NA MIEJSCE ZAMIESZKANIA DZIECKA, tj. ten wojewoda, który wydał dziecku aktualną kartę pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE - jeżeli dziecko mieszka w Polsce,
- POLSKI KONSUL - JEŻELI DZIECKO STALE MIESZKA ZA GRANICĄ LUB PRZEBYWA W POLSCE NA PODSTAWIE WIZY LUB W RUCHU BEZWIZOWYM BĄDŹ TOCZY SIĘ WOBEC NIEGO POSTĘPOWANIE LEGALIZACYJNE.

W przypadku gdy oświadczenie zostało złożone przed innym wojewodą lub konsulem we wniosku należy zamieścić tę informację.
Dziecko składające oświadczenie osobiście w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku zawsze okazuje ważną kartę pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE oraz ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (paszport zagraniczny, dokument podróży lub dokument tożsamości obywatela UE).

 

OSOBY SPRAWUJĄCE WŁADZĘ RODZICIELSKĄ NAD MAŁOLETNIM DZIECKIEM, KTÓRE POSIADA OBYWATELSTWO POLSKIE ZAŁĄCZAJĄ:

  • Odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia dziecka;
  • Stronę ważnego polskiego paszportu z danymi osobowymi dziecka lub dowód osobisty potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, pod warunkiem że ww. dokumenty zostały dla dziecka wydane.

 

OSOBY SPRAWUJĄCE WŁADZĘ RODZICIELSKĄ NAD MAŁOLETNIM DZIECKIEM, KTÓRE NIE POSIADA OBYWATELSTWA POLSKIEGO i NIE BĘDĄ OBJĘTE wnioskiem, SKŁADAJĄ DODATKOWO:

  • Odpis aktu urodzenia dziecka (w tym przypadku akt nie musi być wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego);
  • Stronę ważnego paszportu zagranicznego dziecka z jego danymi osobowymi lub dowód osobisty bądź jakikolwiek inny dokument, który potwierdza tożsamość i obywatelstwo dziecka.

 

PRZEDSTAWICIELE USTAWOWI, KTÓRZY SPRAWUJĄ WŁADZĘ RODZICIELSKĄ NAD MAŁOLETNIM DZIECKIEM I CHCĄ WYSTĄPIĆ O NADANIE OBYWATELSTWA POLSKIEGO WYŁĄCZNIE DLA SAMEGO DZIECKA, SKŁADAJĄ:

  • Wniosek skierowany do Prezydenta RP, sporządzony czytelnie w języku polskim, na formularzu urzędowo określonym i podpisany przez oboje rodziców (1 szt.);
  • Zdjęcie biometryczne dziecka, czyli kolorową fotografię (1 szt.) o wym. 4,5 cm x 3,5 cm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, pokazującą wyraźnie oczy i twarz dziecka od wierzchołka głowy do górnej części barków, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami i zamkniętymi ustami;
  • Odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia dziecka wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego na podstawie polskich ksiąg stanu cywilnego, zawierający imiona i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, imię i nazwisko ojca oraz imię i nazwisko rodowe matki;
  • Stronę ważnego paszportu zagranicznego dziecka z jego danymi osobowymi;
  • Ważną kartę pobytu dziecka;
  • Decyzję zezwalającą dziecku na pobyt w Polsce;
  • Strony ważnych paszportów lub dowodów osobistych rodziców dziecka z ich danymi osobowymi, potwierdzających ich tożsamość i obywatelstwo;
  • Dodatkowe dokumenty dziecka, np. aktualne legitymacje szkolne, zaświadczenia ze szkoły o realizowaniu obowiązku szkolnego, świadectwa szkolne, opinie, dyplomy itp.;
  • Dodatkowe dokumenty rodziców dziecka, które rodzice chcą załączyć do wniosku;
  • Oświadczenie dziecka, które ukończyło 16 lat, o wyrażeniu zgody na nadanie mu obywatelstwa polskiego złożone osobiście w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku.

OPIEKUNOWIE PRAWNI MAŁOLETNIEGO DZIECKA USTANOWIENI PRZEZ SĄD, WYSTĘPUJĄCY O NADANIE DZIECKU OBYWATELSTWA POLSKIEGO, SKŁADAJĄ:

  • Wniosek skierowany do Prezydenta RP, sporządzony czytelnie w języku polskim, na formularzu urzędowo określonym (1 szt.);
  • Orzeczenie sądu opiekuńczego o ustanowieniu opieki i powołaniu wnioskodawcy na opiekuna prawnego dziecka;
  • Orzeczenie sądu opiekuńczego o wyrażeniu zgody na wystąpienie opiekuna prawnego do Prezydenta RP w sprawie nadania dziecku obywatelstwa polskiego;
  • Zdjęcie biometryczne dziecka, czyli kolorową fotografię (1 szt.) o wym. 4,5 cm x 3,5 cm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, pokazującą wyraźnie oczy i twarz dziecka od wierzchołka głowy do górnej części barków, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami i zamkniętymi ustami;
  • Odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia dziecka wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego na podstawie polskich ksiąg stanu cywilnego, zawierający imiona i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, imię i nazwisko ojca oraz imię i nazwisko rodowe matki;
  • Stronę ważnego paszportu zagranicznego dziecka z jego danymi osobowymi;
  • Ważną kartę pobytu dziecka;
  • Decyzję zezwalającą dziecku na pobyt w Polsce;
  • Stronę ważnego paszportu wnioskodawcy z danymi osobowymi lub dowodu osobistego, potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo wnioskodawcy;
  • Dodatkowe dokumenty dziecka, np. aktualne legitymacje szkolne, zaświadczenia ze szkoły o realizowaniu obowiązku szkolnego, świadectwa szkolne, opinie, dyplomy itp.;
  • dodatkowe dokumenty, które można załączyć do wniosku;
  • Oświadczenie dziecka, które ukończyło 16 lat, o wyrażeniu zgody na nadanie mu obywatelstwa polskiego złożone osobiście w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku.

 

4. OPŁATA SKARBOWA

 

Wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego przez Prezydenta RP nie podlega opłacie skarbowej.

  • 17 PLN tytułem złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli działasz przez pełnomocnika, a Twoim pełnomocnikiem nie jest małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo. Stosunek pokrewieństwa powinny potwierdzać załączone do wniosku dokumenty.

Numer rachunku:
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku

NBP O/O Gdańsk

93 1010 1140 0169 1313 9120 0000

lub w kasie Urzędu  (wyłącznie gotówką)

 

5. MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU

·         W siedzibie Urzędu:

Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

ul. Okopowa 21/27

80-810 Gdańsk

poWCZEŚNIEJSZYM ZAREZERWOWANIU WIZYTY na konkretny dzień
i godzinę na stronie internetowej https://rezerwacja.gdansk.uw.gov.pl:8445.

·         w Zespole Obsługi Klienta

Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

ul. Okopowa 21/27

80-810 Gdańsk

·         Pocztą na adres:

Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
ul. Okopowa 21/27

80-810 Gdańsk

UWAGA: NIEZALEŻNIE OD SPOSOBU ZŁOŻENIA WNIOSKU WSZYSTKIE KOPIE DOKUMENTÓW DOŁĄCZONE DO WNIOSKU MUSZĄ BYĆ POTWIERDZONE PRZEZ NOTARIUSZA. PRACOWNIK URZĘDU NIE MA UPRAWNIEŃ DO POTWIERDZANIA KOPII DOKUMENTÓW ZA ZGODNOŚĆ  Z ORYGINAŁEM.

WNIOSEK WYSYŁANY POCZTĄ MUSI ZAWIERAĆ PODPIS URZĘDOWO POŚWIADCZONY (TJ. POTWIERDZONY PRZEZ POLSKIEGO NOTARIUSZA).

 

6. CZAS OCZEKIWANIA NA PODSTANOWIENIE PREZYDENTA

Prawidłowo wypełniony wniosek wraz z kompletem dokumentów wraz z opinią jest przekazywany Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji  albo bezpośrednio do Kancelarii Prezydenta RP z opinią Wojewody Pomorskiego i kompletem dokumentów.

Jeżeli wniosek zawiera braki formalne lub nie dołączono do niego wszystkich dokumentów, Urząd wzywa do usunięcia tych braków w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania. Po upływie tego terminu wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
 

7. UZUPEŁNIANIE BRAKUJĄCYCH DOKUMENTÓW W SPRAWIE:

 Dokumenty w sprawie należy uzupełniać zgodnie z treścią otrzymanych wezwań we wskazanym w nich miejscu i terminie.
 

8. TRYB ODWOŁAWCZY:

 Od rozstrzygnięcia Prezydenta RP nie można złożyć odwołania.
 

9. DODATKOWE INFORMACJE:

Podstawa prawna:

·         Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 347).

·         Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego, wymogów dotyczących fotografii dołączanej do wniosku oraz wzorów aktu nadania obywatelstwa polskiego i zawiadomienia o odmowie nadania obywatelstwa polskiego (Dz. U. z 2012 poz. 927).

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..