Nadawanie statusu zakładu aktywności zawodowej
Miejsce załatwienia sprawy (złożenia dokumentów):
Wniosek i wymagane dokumenty można przesłać pocztą na adres: Pomorski Urząd Wojewódzki
w Gdańsku Wydział Polityki Społecznej ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk lub złożyć
w punkcie przyjmowania dokumentów na parterze gmachu PUW przy ul. Okopowej 21/27 w Gdańsku (wejście A, pokój nr 24 - pierwszy po prawej stronie).
Opis sprawy:
Przyznawanie statusu zakładu aktywności zawodowej.
Podstawy prawne:
Art. 30 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100 z późn. zm.), Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 850).
Strona (Zainteresowany):
Gmina, powiat, fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.
Warunki załatwienia sprawy:
Podmiot uprawniony może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:
1. Co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne,
w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:
a) zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,
b) zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa warsztatu terapii zajęciowej, o której mowa w art. 10a ust. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej
w warunkach pracy chronionej (nie więcej jednak niż 35% ogółu zatrudnionych).
2. Obiekty i pomieszczenia użytkowane przez tą jednostkę odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich, a także jest zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.
3. Przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności.
4. Uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej
(z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat).
Sposób załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji przyznającej statusu zakładu aktywności zawodowej na czas nieokreślony.
Sposób wszczęcia postępowania:
Złożenie do Wojewody Pomorskiego, właściwego ze względu na położenie siedziby zakładu aktywności zawodowej na terenie województwa pomorskiego, przez stronę (organizatora) wniosku
o przyznanie statusu zakładu aktywności zawodowej wraz z kompletem dokumentów potwierdzających spełnianie przez zakład warunków określonych w art. 29 ust. 1 i 1a Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Wniosek:
Wniosek winien zawierać: nazwę i siedzibę organizatora zakładu, nazwę i adres zakładu i adresy miejsc wykonywania działalności oraz informacje o prowadzonej działalności (branża, profil produkcji, itp.).
Wymagane dokumenty (załączniki):
1. Iinformacja (np. w formie tabeli) ilustrującą zatrudnienie, która dokumentuje prawidłowości wyliczenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
2. Decyzja Państwowej Inspekcji Pracy stwierdzająca, że pomieszczenia użytkowane przez zakład odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy, uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich.
3. Dokumentacja potwierdzająca zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usług rehabilitacyjnych: kopie umów o pracę z personelem medycznym, uprawnienia do wykonywania zawodu (w przypadku zatrudnienia pielęgniarki, zezwolenie wydane przez właściwą ze względu na miejsce wykonywanie praktyki - Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych,
w przypadku zatrudnienia lekarza - zezwolenie na wykonywanie zawodu lekarza wydane przez właściwą Okręgową Izbę Lekarską).
4. Oświadczenie o zapewnieniu dowozu pracowników do lekarzy i na zabiegi rehabilitacyjne.
5. Oświadczenie o przeznaczeniu uzyskanych dochodów na zakładowy fundusz aktywności.
6. Aktualny odpis z Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji,
z Krajowego Rejestru Sądowego.
7. Zaświadczenie Urzędu Statystycznego o nadaniu numeru REGON.
8. Decyzja urzędu skarbowego w sprawie nadania numeru NIP.
9. Klauzula informacyjna.
Termin załatwienia:
30 dni od dnia złożenia wniosku i wymaganych dokumentów.
Opłaty:
Decyzja w sprawie o wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnego ośrodka preadopczyjnego, nie podlega opłacie skarbowej, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.).
Odwołanie:
Od wydanej decyzji służy stronie odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego, w terminie czternastu dni od dnia jej otrzymania.
Uwagi i dodatkowe informacje:
Kopie dokumentów załączonych do wniosku należy potwierdzić za zgodność z oryginałem, w innym przypadku oryginały dokumentów należy przedstawić do wglądu. W przypadku braku PESEL osoby upoważnionej do składania wyjaśnień w zakresie tworzenia i działalności placówki lub osoby która będzie kierowała placówką należy we wniosku podać nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.