Miejsce załatwienia sprawy (złożenia dokumentów):
Wniosek i wymagane dokumenty można przesłać pocztą na adres: Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku Wydział Polityki Społecznej ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk lub złożyć w punkcie przyjmowania dokumentów na parterze gmachu PUW przy ul. Okopowej 21/27 w Gdańsku (wejście A, pokój nr 24 - pierwszy po prawej stronie).
Opis sprawy:
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej.
Podstawy prawne:
Art. 22 pkt 3, pkt 4, pkt 8, pkt 9 i pkt 9a oraz art. 57 Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901), a także Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 964, z późn. zm.).
Strona (Zainteresowany):
Jednostki samorządu terytorialnego,Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia,inne osoby prawne, osoby fizyczne, spółki prawa handlowego.
Warunki załatwienia sprawy:
Wojewoda Pomorski wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot występujący:
1. Spełnia warunki określone w Ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
2. Spełnia standardy, o których mowa w art. 55 ust. 1 i ust. 2 Ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej.
3. Złoży wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej (wraz
z wymaganymi dokumentami).
Sposób załatwienia sprawy:
Po złożeniu wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami zespół inspektorów Wydział Polityki Społecznej, z upoważnienia Wojewody Pomorskiego, przeprowadza wizytację obiektu,
w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej. Postępowanie kończy decyzja administracyjna wydana na czas nieokreślony.
Sposób wszczęcia postępowania:
Złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Wniosek:
Podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej składa wniosek do Wojewody Pomorskiego właściwego ze względu na miejsce położenia domu na terenie województwa pomorskiego.
Wniosek zawiera:
1. Nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko oraz adres.
2. Numer w rejestrze przedsiębiorców albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo wskazanie dokumentu określającego status prawny podmiotu.
3. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).
4. Numer identyfikacyjny REGON.
5. Numer PESEL (w przypadku osoby fizycznej).
6. Nazwę, adres i typ domu pomocy społecznej.
7. Liczbę miejsc przeznaczonych dla mieszkańców domu.
8. Strukturę zatrudnienia i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.
9. Miejscowość, datę i podpis osoby składającej wniosek.
10. Wykaz załączników.
Wymagane dokumenty:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego:
1. Kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom.
2. Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę).
3. Regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.
W przypadku Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń innych osób prawnych i osób fizycznych:
1. Kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom.
2. Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę).
3. Regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.
4. Dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
5. Informację o sposobie finansowania domu pomocy społecznej.
6. Zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem.
7. Zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego.
8. Zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu ze składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
9. Zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.
10. Klauzula informacyjna.
Termin załatwienia:
W ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów.
Opłaty:
Decyzja wydana w sprawie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej nie podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z póżn. zm.), opłacie skarbowej.
Odwołanie:
Od wydanej decyzji w sprawie służy stronie odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego, w terminie czternastu dni od dnia jej otrzymania.
Uwagi i dodatkowe informacje:
Kopie dokumentów załączonych do wniosku należy potwierdzić za zgodność z oryginałem, w innym przypadku oryginały dokumentów należy przedstawić do wglądu.
Wymagane dokumenty w postaci oświadczeń (pkt. 7, 8 i 9) składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.