Zadania rekomendowane do realizacji
REKOMENDOWANE ZADANIA DO REALIZACJI W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM NA LATA 2014-2016 W RAMACH RZĄDOWEGO PROGRAMU „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA” *
1. Cel szczegółowy nr 1:
„Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki”.
Rekomendowane zadania:
1) Prowadzenie zajęć integrujących w klasach, w szczególności w klasach początkowych każdego etapu edukacyjnego oraz w grupach wychowawczych.
2) Upowszechnianie idei akceptacji różnorodności uczniów i wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i językowo, wielojęzycznych oraz idei bezpiecznej i efektywnej edukacji włączającej uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami.
3) Upowszechnianie programów edukacyjnych i działań alternatywnych do zachowań ryzykownych, rozwijających umiejętności psychologiczne i społeczne uczniów i wychowanków, promowanie wolontariatu.
4) Angażowanie uczniów i wychowanków w procesy podejmowania decyzji w szkole i placówce; aktywacja samorządów uczniowskich i innych form działalności uczniowskiej.
5) Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów i wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
6) Włączanie rodziców w procesy podejmowania decyzji w szkole i placówce oraz w ważne wydarzenia i działania na rzecz tworzenia bezpiecznej i przyjaznej szkoły i placówki.
2. Cel szczegółowy nr 2:
2.1. „Profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy”.
Rekomendowane zadania:
1) Wdrażanie w szkole i placówce programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji.
2) Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji prawnej dla uczniów i wychowanków dotyczących m.in. konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy.
3) Doskonalenie nauczycieli i wychowawców z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej, w tym cyberprzemocy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania interwencji profilaktycznych, reagowania w sytuacjach kryzysowych.
4) Prowadzenie spotkań dla rodziców z zakresu metody szkolnej interwencji profilaktycznej oraz edukacji prawnej, w tym konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy.
2.2. „Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków oraz profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu”.
Rekomendowane zadania:
1) Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie ich pasji i zainteresowań w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
2) Wdrożenie systemu wsparcia psychologicznego dla nauczycieli, wychowawców w formie m.in. superwizji, coachingu, grup wsparcia z zakresu poprawy jakości systemu oddziaływań profilaktycznych.
3) Realizacja edukacji zdrowotnej w szkołach i placówkach w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom.
4) Upowszechnianie programów rozwijających kompetencje wychowawcze i profilaktyczne rodziców w zakresie przeciwdziałania narkomanii.
2.3. „Kształtowanie umiejętności uczniów i wychowanków w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku tzw. nowych mediów”.
Rekomendowane zadania:
1) Wdrażanie programów edukacyjnych dla uczniów i wychowanków dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz sposobów reagowania w sytuacjach zagrożenia.
2) Upowszechnianie informacji o punktach konsultacyjnych i liniach pomocowych dla uczniów i wychowanków, w których można zgłaszać przypadki niebezpiecznych zdarzeń w Internecie.
3) Współpraca z rodzicami uczniów i wychowanków w zakresie bezpiecznego korzystania z nowych mediów przez ich dzieci.
2.4. „Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów i wychowanków, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie”.
Rekomendowane zadania:
1) Monitorowanie sytuacji uczniów i wychowanków związanej z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych oraz udzielanego im wsparcia w zakresie rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego.
2) Udostępnianie rodzicom i opiekunom materiałów informacyjnych i edukacyjnych na tematy związane z kryzysami rozwojowymi i życiowymi dzieci i młodzieży.
3. Cel szczegółowy nr 3:
„Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży”.
Rekomendowane zadania:
1) Upowszechnianie i realizacja w szkole i placówce programów służących promocji zdrowego stylu życia.
2) Podejmowanie działań w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w zajęciach wychowania fizycznego.
3) Zagospodarowanie czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej w szkole w placówce oraz poza nią.
4) Podnoszenie kompetencji nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły i placówki w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej, w szczególności zdrowego żywienia oraz zapobiegania zaburzeniom odżywiania.
5) Popularyzacja programu sieci szkół promujących zdrowie.
* Opracowano na podstawie załącznika do uchwały Rady Ministrów nr 130/2014 z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2014 – 2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Mając na uwadze wnioski z ewaluacji Programu w 2015 r., Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rekomenduje, aby w roku 2016 na poziomie wojewódzkim były podejmowane działania dotyczące wdrożenia zasad prawidłowego żywienia wśród uczniów i wychowanków oraz działania dotyczące rozwijania postawy aktywności i twórczego działania wśród dzieci i młodzieży uzdolnionej.
Zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na aktywizację uczniów i wychowanków w podejmowaniu inicjatyw na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, a w szczególności rówieśników. Aktywne uczestnictwo służyć będzie kształtowaniu postaw prozdrowotnych i prospołecznych bezpośrednich i pośrednich uczestników biorących udział w realizacji zadań rekomendowanych przez MEN.